Ångerrätt, Öppet köp & Byte


Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vi på Barnens Hus vill erbjuda det bästa för dig som kund och har därför ett års öppet köp på hela sortimentet. Väljer du att bli klubbmedlem hos oss har du EVIGT öppet köp. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning för att returnera varan är att den är oanvänd, oskadad och att alla eventuella etiketter sitter kvar. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.

Vid returer tillkommer en fraktkostnad på 79 SEK.

Vid byten av kläder och skor är fraktkostnad 0 SEK, resterande sortiment 79 SEK.

Är du osäker på om du har rätt till byte eller retur, var god kontakta kundservice@barnenshus.se. Ogiltiga returer kommer skickas tillbaka till kund mot ett förskott på portokostnaden.

Vid retur eller byte av bilbarnstolar, babyskydd, barnvagnar ska du ta kontakt med kundservice@barnenshus.se för mer information vad som gäller.


När har jag EVIGT öppet köp?

När du blir medlem i vår grymma kundklubb.

Hur gör jag en retur eller ett byte?

Alla varor som skickas tillbaka ska skickas i originalförpackning samt noggrant paketerade så att varan ej skadas i frakt. Du får inte tejpa eller klistra något direkt på produktens originalförpackning.

Kostar det att göra returer?

Vid returer tillkommer en fraktkostnad på 79 SEK.

Kostar det att göra ett byte?

Vid byten av kläder och skor är fraktkostnad 0 SEK, resterande sortiment 79 SEK.

Hur gör jag en retur? Se guide här.

Retur eller byte görs smidigast på detta sätt:

  1. Fyll i retur/bytessedeln med varans artikelnummer, benämning, antal, returkod/vilken vara ni vill byta till och eventuella anmärkningar för de produkter som ni väljer att returnera.
  2. Lägg retursedeln i paketet.
  3. Paketera och tejpa paketet väl.
  4. Sätt på returetiketten (skickades med i din order)
  5. Lämna in paketet på ett av Postnords ombud.

Tänk på att det är du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att er retur kommer in till oss. Notera kolli-ID på paketet som du sänder i retur till oss och be ombudet om kvitto.

Vad gäller vid retur av bilbarnstolar, babyskydd och barnvagnar?

Vid retur eller byte av bilbarnstolar, babyskydd, barnvagnar ska du ta kontakt med kundservice@barnenshus.se för mer information vad som gäller.

Jag har tappat bort min returetikett?

Ingen fara, hör av dig till vår kundservice, kundservice@barnenshus.se, så löser vi gladeligen det.

Jag saknar en vara eller har fått en vara fellevererad?

Saknar du en vara eller har fått fel vara levererad? Vi ber om ursäkt för detta, ibland går det fort. Vi vill att du i dessa fall anmäler detta till kundservice inom 5 dagar från dagen du mottagit ditt paket. Meddela vilken vara som saknas eller vad som har blivit fellevererat så hjälper vi dig.

Hur lång tid har jag att returnera mina varor?

Vi erbjuder dig som kundmedlem EVIGT öppet köp från dagen då du mottagit ditt paket, du som inte är medlem har ett års öppet köp. Öppet köp tas med hänsyn till att produkten är oanvänd och ligger kvar i originalförpackning samt eventuella etiketter sitter kvar.

Får jag byta eller returnera vilken vara som helst?

Retur eller byten gäller inte för varor med:

  • Bruten försegling.
  • Saknar etikett.
  • Saknar hygienlapp, dvs underkläder och badkläder som ej har hygienlappen kvar är ej godkänd retur.
  • Nappar, nappflaskor och amningsinlägg som levereras utan en sluten förpackning är ej godkänd retur.

Färgen på produkten stämmer inte överens med verkligheten, vad gör jag?

Ibland överens stämmer inte alltid färgen på produkten som syns på webbsidan med den produkt du får hem och ser i verkligheten. Vi strävar alltid mot att få bilderna att överensstämma med verkligheten. Dock har idag alla smartphones och datorer olika upplösningar och färginställningar, vilket gör att vi inte kan kontrollera att färgen blir den korrekta på just din skräm.

Om du upplever stor skillnad vill vi gärna att du kontaktar kundservice. Det är viktigt för oss att få feedback för att vi ska kunna öka din köpupplevelse och se till att produktbilden blir mer verklighetstrogen.

Du har alltid ångerrätt när du handlar på nätet.

Är öppet köp och förlossningsgaranti samma sak?

Nej. Förlossningsgarantin är mer omfattade än öppet köp. Förlossningsgarantin gäller även monterad och uppackad produkt vilket inte öppet köp omfattas av. Är du osäker, ta gärna kontakt med vår kundservice, vi hjälper mer än gärna till.

När får jag återbetalning på en retur eller byte?

Du får dina pengar återbetalade 5 dagar från dagen då vår returavdelning mottagit och registrerat din retur.

© 2018 Barnens Hus AB. Org: 556656-2350. Alla rättigheter reserverade.